Kjula

Snart är det dags igen!
Gamle Dustern kommer nog luftas.
Dock kommer vi inte få se Permans raket eftersom den är såld söderut.
Däremot kanske denna bakhjulsåkande yngling gör comeback.
Bra med kombinerad transportbil och läktare
Grillat är godast...
Man blir hungrig (och törstig) av allt rejsande.
Hoppas på en varm fin sommar och som vanligt många sköna repor och trevliga människor.

Lite av varje

Karossen börjar nu äntligen närma sig slutresultatet och det är snart dags för chassibygget att sätta fart.
Därför var det lite grejer till som jag fick styra.
Har bla varit förbi Janne "Snöbollen" och lånat en plastmotor(!) samt inhandlat en rörnotcher plus lite annat skit.
Kollade in de två chassin som han pulade med just nu. Det ena är till den balla dieseloldsen som brukar köra i Malmö och det andra var Johnnys nya PV som ser riktigt lovande ut.
Sedan har det även blivit ett par dagar i Sälenfjällen med sonen, min far och Ingrid. Riktigt nice.
På vägen hem plockades det upp lite nya... delar i form av baklucka och kofångare, så nu har jag allt till karossen.
Inte allt iofs, väntar fortfarande på kolfiberfronten och dörrarna från Finland, men de är på g.

Nya projektet

Jaha, då var det dags att visa vad man hållit på med i garaget senaste tiden.
Tänkte bygga en Top Doorslammer bil baserad på en Volvo Amazonkombi! Alla andra bygger ju på moderna karosser eller typ 67-68 Camaros så varför inte?!
Drivlinan är inte klar i dagsläget men det kommer bli dubbelturbo V8 med automatlådan till slut.
Målet med detta projekt är att köra fort och ha kul. Även att komma med lite innovativa lösningar samt använda så mycket svenska komponenter som möjligt. Swedish steel & American muscles!
Det som gjorts är jobb med karossen och det har varit MYCKET att göra eftersom det är så många modifikationer. Stretchning, sänkning, ombyggnad från 4 till 2-dörrars m.m.
Nu börjar det hur som helst närma sig chassibygge och det ska bli kul. Kommer köra hårt framöver med chassit och passa in karossen. Väntar just nu på front och dörrar i kolfiber från Finland. Kommer förhoppningsvis inom två veckor.
Tanken är att jag ska lägga upp bilder med en kort beskrivning vad som hänt senaste tiden.
Sen efter en hel del jobb börjar det likna något
Gammal plåt av skiftande kvalité är spännande att svetsa i. Ibland är det lätt, ibland inte...
Stöddig bakaxel och aluframvagn från Mannerfeldt (har inte råd med Strange elr Lamb just nu).
Har lättat karossen en smula, Fredde tog bort all tjärisoleringsmatta. -Tack!

Team Incognito Racing

CHARLIE ÖSTEDT chaufför, ägare, mek
FREDDE BLOMDAHL mek, fixare, kock
TOTTE ALMGREN mek, bakhjulsåkare
FREDRIK HABORN mek, kör även PIMPNOVAN
JUGGE RUDIN mek, kör även DKW from hell
ROBBAN THOMS mek, transport
STOFFE & MANNE mekar, den ena kör Nova och den andra Audi, grymma billackerare
DAVID Z mek, sponsrar även med olja, mm
TJEJERNA håller koll på kidsen, markservice, tack för att ni står ut!

Blandade bilder

Von Sven är chef på Pinstriping!
Tyvärr så regnar det ibland. Även på Kjula, tyvärr.
Kjula strippen. Kungliga kort av Ziken som vanligt.
Krängningshämmare ska vara bra har jag hört...
S.O.
PimpNovan var på besök för sista touchen på chassit. Kommer bli FET.
Som sagt...
Två söta tjejer fick skjuts med Dustern till balen.
Glada gubbs efter uppstart av stormotorn till Novan. Granngubben som kom nerspringande i nattsärken var inte lika impad...
Hmm, är det inte en buckla på bakskärmen?
Nu kör vi!
Go low, or go home...
Jugges fina S2:a som det gasades friskt med.
Två Chryslerprodukter. Robbans Roadrunner och Alis Cuda (som Perre senare köpte)
Dåligt med race på vintern, men Svenska Rallyt är alltid lika kul.
Jugges gamla Uris var grym.
Eslövsmussen...att den här bilen slaktades för att chassit skulle få Camaro69 kaross är sjukt. Även fast jag älskar Camaros.
WTF?


Lite historia

Började gatbilskarriären i början av 90-talet med en Camaro 70, som köptes i delar och var vad folk brukar kalla "ett lik". Efter många timmar i garaget och med hjälp av kompisen från Rotvik vart bilen körduglig. Gatscenen på den tiden hade stor inverkan på det färdiga resultatet så det blev såklart stora däck, vass motor och diffad bakaxel upphängd i stegar mm. Tänk vilket dåligt inflytande Bagarn, Ronny, Gasfoten, Fredde m.fl. hade på en.
Efter lite lokalt gasande med lyckat resultat gjordes ett försök att ta hem Stockholm Open 1995. En viss Mustang med på den tiden långhårig ägare satte dock stopp för vidare avancemang den gången.
Ett par år gick och Camaron fick genomgå en större ombyggnad, men gasandet vart det inte så mycket med. Bara några testsvängar på Tullinge. Flickvännen vart sedemera med barn och ett hus inhandlades. Detta gjorde tyvärr att Camaron såldes vidare till Västerås runt år 2000.
Efter ett ganska kort tag kom dock gatbils-abstinensen tillbaka, mest för att de nattliga uppgörelserna var tillbaka på Stockholms gator, bla för att Tullinge fick mindre körtid och till slut fick stänga.
Som många vet så inhandlade jag då en gammal Nova SS från 1966. Skicket var vid inköpet lite bättre än Camarons, men det var ändå mycket jobb. Golv saknades, även bakaxel, motor & låda m.m. Hur som helst sattes bilen ihop på kort tid för att kunna vara med och busa. Första tävlingen gick väl sådär, loosade mot Lars-Inge med Chevelle skåpet, men i det andra, Stockholm Open 2002 gick det bättre. Förlorade dock finalen mot Evo(!)Jocce efter tappat fäste. Året efter vart det mycket gasa och i slutet på augusti vart det vinst i Stockholm Open.
Novan hängde sedan med under en längre tid och rullade mest på gatan. Mycket kul har vi haft med den bilen och mycke däcksrök har producerats.
Det var när jag fick för mig att satsa lite mer på ett renodlat stripp-bygge som bilen med en tår i ögat var tvungen att säljas. Allt kostar tyvärr en del i den här branchen.
Tanken var nu som sagt att satsa fullt ut på ett 25:1e chassi med dubbelturbo, men det gick som vanligt inte riktigt så fort som man önskar med det bygget. Dessutom hade jag fortfarande motor och låda kvar från Novan, så det fick bli ett sabbatsår. Eller...
När en kompis från norra delen av landet hade tröttnat på sin Duster -72 som han nästan tänkt skänka bort kunde man ju inte låta bli att handla. Har alltid velat haft en Duster och motor o låda hade jag ju så det blev affär :-)
Motorn och lådan från Novan lyftes i och bilen byggdes om lite här och där men framför allt i bakvagnen. Lacken fick bli sidenmatt svart med Pinstripes lagda av Von Sven och till sommaren 2010 skulle man få gasa igen, fast nu på Kjula dragway! Kändes dock lite konstigt eftersom man bytt ner sig till en långsammare och tyngre bil... men men i garaget fanns ju iaf ett embrio till 25:1e bygget på g.
Sommarens race gick riktigt bra förutom ett generalras på bakaxeln som tyvärr gjorde att jag kom 4:a i cupen istället för högst upp som var tanken. Testade även bilen på Stockholm Open och det gick över förväntan med tanke på förberedelserna. Loosade i kvarten efter att chauffören somnat mot Asconan.
Det var allt för nu.
/Charlie

Gamla bilder

Första bilen...en Amazon såklart!
Lite blandade bilder på Camaron som också var min andra bil. Tullinge RIP.
År 2001 kom Novan in i bilden. Frun var mycket imponerad av det nya projektet...
Jr provkör och Thomas kollar så det går rätt till
Novan version 1.0
En ball båt ägdes ett tag men det vart tyvärr inte så mycket åka.
Pickisar har det blivit några stycken. Denna är nog favoriten. Monterade i en Corvette TPI motor mm.
Så här brukade det se ut, varje år i slutet på april av någon anledning.
En gång var vi unga och vackra, nu är vi bara vackra.

RSS 2.0